کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ (COVID-19)

کرونا ویروسها خانواده بزرگی از ویروسها هستند و باعث بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می شوند. این ویروس ها موجب عفونتهای تنفسی از خفیف تا بسیار شدید می گردند. طیف خفیف آن علائمی مانند آبریزش بینی , عطسه و سرفه خفیف ایجاد می کند. اما طیف شدید آن بیماری های تنفسی شدید ایجاد می نماید و حتی ممکن است باعث مرگ افراد درگیر شود.

کرونا ویروسها در سالهای قبل عفونتهای سارس و مرس را هم ایجاد کرده بودند.

این ویروسها دارای بزرگترین ساختار ژنومی هستند .  ویروس کووید ۱۹ از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف شد و در حال گسترش به همه کشورهای جهان و پاندمی است.

کرونا ویروس جدید یا کووید19 (COVID-19)
کرونا ویروس جدید یا کووید۱۹ (COVID-19)

طبق یافته های مطالعات جدید، دو نوع از این ویروس وجود دارد:

• نوع L : این نوع تهاجمی تر  و با شیوع وسیع تر است . در این نوع ، علائم تنفسی شدید و حتی تخریب بافت ریه و درگیری قلبی دیده می شود.
  • نوع S: این نوع معمولا علائم خفیفی ایجاد می کند و  خوشبختانه شیوع بیشتری دارد.

نحوه انتقال کرونا ویروس جدید یا کووید۱۹ (COVID-19) :

مهمترین راه سرایت این بیماری ، انتقال فرد به فرد است. بیشترین راه انتقال مانند ویروس آنفلوانزا ، از طریق تماس فرد با فرد آلوده و قطرات تنفسی وی که از طریق عطسه و سرفه در محیط پخش می شود یا از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس و تماس دست آلوده فرد با صورت بخصوص چشم ، دهان و بینی . ویروس از طریق چشم ، دهان یا بینی وارد بدن فرد می شود.برخی از افراد بی علامت در جامعه باعث انتشار ویروس می شوند.

دوره کمون:

دوره کمون این ویروس بین۲تا ۱۴ روز است اماتا ۲۷ روز بعد از تمای نیز گزارش شده است. اغلب افراد تا ۵ روز بعد از تماس علائم نشان می دهند.

علائم بالینی کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ (COVID-19):

تب، سرفه، تنگی نفس و درگیری دوطرفه ریه در گرافی قفسه سینه و سی تی اسکن مهم‌ترین تظاهر بیماری است. ۸۰ درصد افراد، علائم بالینی خفیف پیدا میکنند یا حتی بدون علامت هستند. برخی بیماران  البته بصورت نادر علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ از خود نشان میدهند.

۲۰ درصد بیماران ، علائم بالینی شدید دارند که شامل سرفه های شدید منجر به نارسایی تنفسی شدید ، شوک سپتیک و اختلال ارگان های مختلف که نیاز به بستری در بخش مراقبت ویژه دارند.

در یک مطالعه که در ووهان چین انجام شده ، متوسط سن مبتلایان ۵۶ سال بود و ۹۹ درصد تب داشتند؛ ۵۹ درصد سرفه خشک داشتند و ۳۵ درصد میالژی (درد بدن) و ۳۱ درصد در طی روزهای بیماری دچار تنگی نفس شدند. مرگ میر در حدود ۳ درصد گزارش شده و اغلب در افرادی که بیماری زمینه ای دارند مشاهده میشود.

علائم آزمایشگاهی کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ (COVID-19):

تعداد گلبولهای سفید خون افزایش و یا کاهش دارد. تعداد لنفوسیت ها کاهش می‌یابد. سطح آمینوترانسفراز افزایش می‌یابد. سطح پروکلسی تونین نرمال و آنزیم های کبد افزایش می‌یابد. در سی تی اسکن ریه، درگیری دوطرفۀ ریه و حتی تخریب ریه مشاهده میشود.

پیشگیری کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ (COVID-19):

اصولا پیشگیری بهتر از درمان است.

روشهای پیشگیری شامل موارد زیر میباشد:

۱-     شستشوی مرتب دستها: زیرا با دستها مدام به اشیای آلوده دست زده و سپس بی اختیار دست به چشم، دهان یا بینی زده میشود. شستشو با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا محلولهای ضدعفونی باید انجام شود.

۲-     رعایت فاصلۀ مناسب با فردی که عطسه و سرفه دارد (حداقل ۲متر)

۳-     اجتناب از لمس صورت به خصوص نواحی چشم ها، دهان و بینی و استفاده ازدستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه

۴-     اجتناب از تماس با اشیای آلوده

۵-     استراحت کافی در منزل و تغذیۀ مناسب