واکسن آنفولانزا

اکثر والدین با شروع فصل پاییز و زمستان، فصل شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر به فکر پیشگری از ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند.یکی از بهترین پیشگیری ها برای ایمنی در برابر ویروس آنفولانزا، دریافت واکسن آنفولانزا است. مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان به سن کودک بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

آنفولانزا چیست و چه علائمی دارد؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که به سیستم تنفسی ، بینی، گلو و ریه ها – حمله می کند. آنفولانزا معمولاً آنفولانزا نامیده می شود، اما با ویروس های «آنفولانزای معده» که باعث اسهال و استفراغ می شوند یکسان نیست.

واکسن آنفولانزا

علائم آنفولانزا چیست و چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

از مهم ترین ابهامات برای شناخت این ویروس این است که ; ویروس آنفولانزا چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟!آنفولانزا  می تواند باعث بیماری خفیف تا شدید شود و در بعضی مواقع منجر به مرگ می شود. علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شوند. افرادی که به آنفولانزا مبتلا هستند اغلب برخی یا همه این علائم را احساس می کنند:

تب یا احساس تب و لرز
سرفه کردن
گلو درد
آبریزش یا گرفتگی بینی
دردهای عضلانی یا بدن
سردرد
خستگی
برخی از افراد ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشند، اگرچه این امر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.نکته قابل  توجه به این نکته این است که همه مبتلایان به آنفولانزا تب نخواهند داشت.

در ابتدا، آنفولانزا ممکن است مانند یک سرماخوردگی معمولی با آبریزش بینی، عطسه و گلو درد به نظر برسد. اما سرماخوردگی معمولا به کندی ایجاد می شود، در حالی که آنفولانزا تمایل دارد به طور ناگهانی ایجاد شود. و اگرچه سرماخوردگی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً با آنفولانزا احساس بدتری دارید.

آنفولانزا
واکسن آنفولانزا برای کودکان

چه کسانی برای دریافت .اکسن آنفولانزا در اولویت هستند؟

افراد دارای بیماریهای مزمن و زمینه ای:

-شامل بیماریهای ریوی از جمله آسم کنترل نشده و (COPD ،)قلبی عروقی) منجمله
-هایپرتانسیون به تنهایی(، کلیوی، کبدی، نورولوژیک، هماتولوژیک، غدد)منجمله دیابت ملیتوس(، اختالالت متابولیک. اولویت
در این افراد با گروههای زیر می باشد:
– افراد مبتلا به دیابت تیپ یک و تیپ دو که عارضه دار شده اند.
– مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماریهای عصبی عضلانی.
– بیماران دارای سوء جذب قابل توجه یا سوء تغذیه.
– بیماران دارای نقص و سرکوب ایمنی از جمله بیمارانی که توسط دارو دچار نقص ایمنی شده اند.
– افراد فاقد طحال ،به دنبال عمل طحال برداری و یا نبودن مادرزادی طحال و یا (asplenia functional).

مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان چقدر است؟

معاونت غذا و دارو، واکسن آنفولانزا را از شش ماهگی برای اغلب کودکان تجویز می کند. این واکسن برای اغلب کودکان، مخصوصأ کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است. با این حال برای بعضی از کودکان ممنوع است.

کودکان شش ماهه تا ۱۲ ساله که نخستین بار واکسن را تزریق می کنند به دو دوز از آن نیاز دارند. به این معنا که اگر کودکتان زیر ۹ سال است و تاکنون واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده است، باید دو بار آن را دریافت کند. و باید فاصله این دو تزریق از هم حداقل ۴ هفته باشد.

کودکان شش ماهه تا ۳۶ ماهه به ۲۵/ میلی لیتر واکسن نیاز دارند. کودکان بالاتر از ۳۶ ماه و بزرگسالان به دو برابر این مقدار یعنی ۵/ میلی لیتر نیاز دارند.

کودکان در گروه سنی ۶ ماه و افراد تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات می باشند: با توجه به اینکه این افراد در معرض خطر ابتلا به سندرم رای (SYNDROM REYE )متعاقب عفونت با ویروس آنفلوانزاهستند بهتر است که واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

توجه داشته باشید که فقط در اولین سال، نیاز به دو بار تزریق است و در سال های بعد یک دوز کافی است.

این واکسن برای کودکانی که آلرژی شدید به موادی همچون تخم مرغ، فرمالدهید دارند، ممکن است خطرناک باشد. اگر فرزندتان به یکی از این مواد حساسیت دارد یا اینکه تب یا عفونت شدید دارد، قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید

واکسن آنفولانزا برای کودکان

واکسن آنفولانزا برای زنان باردار و مادران شیرده مجاز است؟

مادران باردار که در ماههای شیوع آنفلوانزا باردار هستند یا باردار می شوند در معرض جدی مبتلا به آنفلوانزا می‌باشند و پرخطر محسوب می شوند و لذا باالاترین اولویت جهت دریافت واکسن آنفلوانزارا دارند.
زنان تا ۲ هفته پس از زایمان می تواندد واکسن را دریافت کنند.

دریافت واکسن آنفولانزا چه موانعی دارد؟

-افراد دارای سابقه واکنشهای آلرژیک شدید نظیر آنافیلاکسی( به واکسن آنفلوانزاو یا هریک از اجزای واکسن۱۹ -در گروههای زیر واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شود:

۱ .افراد دارای حساسیت شدید به( تخم مرغ ) بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علائم  گوارشی و بطور کلی ایجاد واکنشهای نیازمند دریافت اپی نفرین یا مداخلات اورژانسی طبی به عنوان واکنش های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می شوند:

این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن نمایند و پس از دریافت واکسن به مدت نیم ساعت تحت نظرپزشک قرار داشته باشند.

۲ .افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ می باشند ،فقط خارش و کهیر خفیف( می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند اما توصیه میشود بعد از دریافت واکسن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.)

۳ .افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی

۴ .افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب:
– واکسیناسیون تا زمان بهبودی حال عمومی به تعویق می افتد.

– در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تا زمان رفع علائم بیماری، حداقل ۲ هفته ( مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نمی‌باشند. اندیکاسیون های موارد مصرف و موارد منع واکسیناسیون آنفلوانزا در این گروه همانند افراد فوق الذکر می باشد.

– افراد در معرض تماس با افراد مثبت از نظر کووید-۱۹ و افرادی که در قرنطینه یا ایزوالسیون ناشی از بیماری کووید-۱۹ می باشند پس از اتمام مدت زمان قرنطینه/ایزولاسیون )

حداقل ۲ هفته ( و به شرط نداشتن علائمی به نفع بیماری کووید-۱۹ می توانند واکسن آنفلوانزارا دریافت نمایند.

اندیکاسیون های موارد مصرف و موارد منع واکسیناسیون آنفلوانزادر این گروه همانند افراد فوق الذکر می باشد.