غذای کودک

تغذیه کودک ۹ تا ۱۱ ماهه

از ۹ ماهگی می‌توان غذاهای انگشتی مانند تکه‌های کوچک میوه‌های نرم و رسیده و سبزی‌های پخته مانند هویج، سیب زمینی، موز، گلابی، ماکارونی پخته شده، پنیر، تکه های کوچک گوشت پخته شده ریز ریز شده، چرخ کرده بدون چربی، کوفته قلقلی کاملاً پخته شده یا با پشت قاشق له شده را به شیرخوار معرفی کرد.

انواع گوشتها:

انواع گوشتها مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین تخم مرغ (سفیده و زرده) را پس از شروع بر حسب سن شیرخوار باید به طور روزانه و یا در هر زمان ممکن به او داد. پس از معرفی گوشت، می توان روزانه ۳۰ گرم گوشت در غذای شیرخوار گنجاند.

آب میوه ها:

پس از معرفی آب میوۀ طبیعی به شیرخوار میتوان به تدریج میزان آن را به ۶-۱۲ قاشق مرباخوری (۳۰-۶۰ سیسی) در روز رساند. توصیه می‌شود آب میوه با لیوان یا فنجان نشکن داده شود. به شیر خواران بالای یک سال حداکثر ۱۲۰-۱۸۰ سی سی در روز آب میوه طبیعی (با فنجان) داده شود. آب میوه به عنوان میان وعده باید درنظر گرفته شود. میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان به شکل قطعات زیبا و جذاب بریده و به کودک داد. میوه‌ها و سبزی‌های رنگی را باید هر روز در برنامۀ غذایی کودک گنجاند. از میوه‌ها و سبزی‌ها می توان به عنوان میان وعده یا در تهیۀ غذای تکمیلی به شکل پوره، سوپ و آش استفاده کرد.

تغذیۀ کودک 9 تا 11 ماه
تغذیۀ کودک ۹ تا ۱۱ ماهه

تخم مرغ:

 تخم مرغ کاملاً پخته شده (سفیده و زرده) به شیرخوار داده شود.

آب:

با شروع غذای تکمیلی، دادن آب جوشیده سرد شده به دفعات و حجم مورد علاقه شیرخوار لازم است.

دست شیرخوار و مادر به طور مرتب به ویژه قبل از غذا خوردن شستشو شود.

اصول بهداشتی در تهیه و نگهداری غذای شیرخوار رعایت شود.

غذای کودک در ۹ تا ۱۱ ماهگی:

هرچقدر شیرخوار میخواهد حداقل ۸ بار در ۲۴ ساعت با شیر مادر تغذیه شود.
هر روز سه تا چهار وعدۀ غذایی به شیرخوار داده شود.
تنوع و استفاده از پنج گروه اصلی غذایی همچنان در برنامۀ غذایی شیرخوار در نظر گرفته شود.
یک تا دو میان وعدۀ غذایی بین وعده‌های اصلی در روز بر حسب اشتهای شیرخوار مانند هویج یا کرفس پخته، میوۀ رسیده (موز، گلابی، سیب) به شیرخوار داده شود.

میزان غذای مصرفی:

  • میزان غذای شیرخوار تا نصف لیوان (هر لیوان ۲۵۰ سی سی) در هر وعدۀ غذایی افزایش یابد. یک قاشق غذاخوری سرصاف انواع برنج پخته ۱۵ گرم و یک قاشق غذاخوری سر پر انواع برنج پخته ۲۰ گرم است، یک لیوان معادل ۱۶ قاشق غذاخوری سر صاف انواع برنج پخته و یا ۱۲ قاشق غذاخوری سرپر انواع برنج پخته است.
  • از غذاهایی که له شده یا به خوبی ریزریز شده، تکه تکه شده و غذاهای انگشتی که شیرخوار بتواند با دست بگیرد به شیرخوار داده شود. شامل:
    – انواع گوشتهای (قرمز، مرغ، ماهی و پرندگان) خوب پخته‌شده و ریزریز شده و تکه های کوچک گوشت بدون چربی یا کوفته قلقلی کاملاً پخته شده یا با پشت قاشق له شده، تخم مرغ (شامل سفیده و زرده)، ماکارونی پخته شده، سبزی های برگ سبز تیره و زرد و نارنجی و میوه های زرد و نارنجی و رسیده مانند جعفری، گشنیز، هویج، انبه، کدو حلوایی.
  •  حبوبات مانند عدس و ماش (خیساندن حبوبات قبل از مصرف) در سوپ و آش اضافه شود.
  •  اگر شیرخوار به ماده غذایی آلرژی دارد، باید از برنامه غذایی او حذف و جایگزین مناسب قرار گیرد.
  •  اگر کودک شیر مادر نمی خورد روزانه ۱ تا ۲ وعدۀ غذایی اضافه به او داده شود.

باز هم سوپ، تخم مرغ، آبگوشت، آش، کتۀ نرم با آب گوشت و گوشت، کوکو، کوفته قلقلی و ماکارونی جزو غذاهای اصلی در این سن است.

از ۱۱ ماهگی غذای سفره خانواده نیز باید بتدریج داده شود.

غذای کودک
تغذیه کودک در ۹ تا ۱۱ ماهگی

غذاهای ممنوع در زیر یکسال:

اسفناج، عسل، خربزه، کیوی، بادمجان و ادویه و فلفل.

مطلب آموزشی قبلی ما که راجع به تغذیۀ کودک در ۶ تا ۸ ماهگی بود را بخوانید. همراه ما باشید تا مطالب آموزشی بعدی دربارۀ تغذیۀ کودک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *