گاز روده نوزاد

چطور نفخ رودۀ نوزادمان را بگیریم؟

گاز روده در نوزاد بسیار شایع است و باعث گریه، بی قراری، نفخ و دل درد نوزاد می‌شود. خارج کردن این گاز باعث آرام شدن نوزاد شما می‌شود. اما همیشه، گریۀ کودک به خاطر گاز روده نیست، بلکه گرسنگی، پوشاک کثیف، گرما یا سرما هم باعث گریه نوزاد می‌شود.

– روش اول

مرحلۀ اول: در این مرحله نوزاد را بر روی دست خود به صورت خوابیده به شکم قرار دهید و آرام به پشت نوزاد ضربه‌های خفیف وارد آورید، یا اینکه پشت نوزاد را ماساژ دهید. در این صورت نوزاد، شروع به آروغ زدن می‌کند. هر ۲ تا ۳ ساعت آروغ نوزاد خود را بدین صورت بگیرید. بهتر است یک دستمال تمیز روی دستان خود بیاندازید تا در صورت بالا آوردن، دستان شما آلوده نشود.

مرحلۀ دوم: کودک خود را روی قفسۀ سینه و شانۀ خود قرار دهید و او را با دست حمایت کنید. آرام به پشت کودک ضربه بزنید یا پشت او را ماساژ دهید. بعد از هر بار شیردهی نوزاد خود را ۲۰ دقیقه به این صورت روی شانۀ خود قرار دهید. این روش برای آروغ زدن و آرام کردن نوزاد بسیار موثر است. می‌توانید در این موقع برای کودک خود شعر بخوانید یا لالایی بگویید. صدای بم پدر بسیار برای آرام کردن کودک موثر است.

مرحلۀ سوم: نوزاد خود را به صورت نشسته با حمایت شکم نگه دارید و آرام به پشت نوزاد ضربه بزنید. برای این کار نوزاد را روی پای خود بنشانید و شکم او را حمایت کنید و با دست دیگر به آرامی پشت وی را ماساژ دهید یا ضربه بزنید.

مرحلۀ چهارم: نوزاد را به صورتِ خوابیده به شکم روی پاهای خود قرار دهید و قفسه سینه و گردن نوزاد را با یک دست حمایت کنید. با دست دیگر آرام به پشت نوزاد ضربه بزنید یا پشت نوزاد را ماساژ دهید.

– روش دوم

۱. نوزاد خود را به پشت بخوابانید و به آرامی پاهای نوزاد را به صورت دورانی و دوچرخه ای حرکت دهید. این حرکت را چند دقیقه انجام دهید تا گاز روده نوزاد خارج شود.

۲. کودک خود را ماساژ دهید. نوزاد را به پشت روی پاهای خود بخوابانید و به صورت آرام با دستان خود شکم نوزاد را ماساژ دهید. ابتدا ماساژ دورانی شکم و سپس ماساژ از بالا به پایین. وقتی نوزاد را ماساژ دهید که نوزاد تازه شیر نخورده باشد یا در حال گریه نباشد، زیرا در حال گریه ماساژ تاثیر ندارد. در زمان ماساژ، با کودک خود صحبت کنید و تماس چشمی برقرار کنید. کلمات محبت آمیز به نوزاد خود بگوئید.

۳. پشت نوزاد خود را ماساژ دهید. در این روش نوزاد خود را به شکم روی پاهای خود قرار دهید و با یک دست قفسۀ سینه و گردن نوزاد را حمایت کنید. با دست دیگر پشت نوزاد را ماساژ دهید. ماساژ از بالا به پایین بسیار کمک کننده است و باعث خارج کردن گاز روده میشود.

– روش سوم

در این روش نوزاد خود را حمام کنید. آب گرم یا ولرم را آماده کنید. نوزاد را به صورتی که سر و گردنش بیرون از آب باشد به آرامی در آب قرار دهید شکم و پشت نوزاد را به آرامی در آب ماساژ دهید. در این روش بهتر است فرد دیگری به شما کمک کند.

– روش های دیگر

برای کاهش گاز روده نوزاد قطره های ضد نفخ نوزاد استفاده کنید. قطره های ضد نفخ بهتر است بعد از ۲۸ روزگی استفاده شوند. اما قطره های پروبیوتیک از ۱۵ روزگی قابل استفاده هستند.

روش های پیشگیری از گاز رودۀ نوزاد:

۱.  نوزاد خود را قبل از گریه شیر دهید. زیرا نوزاد در زمان گریه هوای زیادی را می‌بلعد. به همین ترتیب باعث نفخ نوزاد می‌شود.
۲. اگر کودک شما شیر خشک خوار است، سرشیشه اگر خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد می‌تواند باعث افزایش گاز روده شود. برای همین سر شیشه مناسب نوزاد شما از این کار پیشگیری می‌کند. همچنین اگر شما موقع شیر دادن، شیشه شیر را به صورت نیمه پر بگیرید مقداری هوا وارد روده شیرخوار می‌شود.
۳. بهتر است مادر از مصرف غذاهای نفاخ و سبزیجات پیاز و کاهو خودداری کند. زیرا این سبزیجات باعث افزایش نفخ نوزاد خواهد شد.

 

منبع: سایت wikiHow

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *