همه چیز در مورد ماه اول زندگی نوزاد

همه چیز در مورد ماه اول زندگی نوزاد

در این مقاله تصمیم گرفتم همه چیز در مورد ماه اول زندگی نوزاد را با شما در میان بگذارم. تا پایان این مقاله با من همراه باشید و در صورت داشتن هر سوالی می توانید از بخش دیدگاه های آخر مطلب با من در میان بگذارید.

لحظه تولد و ساعت اول تولد:

لحظه تولد زمانی است که آخرین عضو جنین از بدن مادر خارج می شود. به فاصلهدو دقیقه بعد از تولد بند ناف بریده شده و کلامپ می شود. بلافاصله نوزاد شروع به تنفس می کند.اولین تنفس ها معمولا با گریه شدید همراه است تا کیسه های مملو از مایع در ریه نوزاد خالی شده و هوا جای آن را بگیرد.

تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از تولد و شروع تغذیه باشیرمادرگرچه بهم مرتبط هستند اما هرکدام بطور مستقل از اهمیت خاصی برخوردارند. بطوریکه گفته می شود حتی اگر مادر قصد شیردهی ندارد، مادر و نوزاد باید از این تماس اولیه بهره مند شوند. مادر و نوزاد پس از تولد نباید از هم جدا شوند و مطلوب است که بطور مداوم همراه هم باشند و نوزاد مجاز باشد که به محض آمادگی پستان مادر را بگیرد مگر به دلایل پزشکی غیرقابل اجتناب.

به عبارتی برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد به شروع موفق تغذیه انحصاری با شیرمادر کمک می کند. فلذا مادر ابتدا نوزاد را در آغوش می گیرد و در تماس پوستی با خود قرار می دهد و سپس نوزاد با بوییدن، پستان مادر را یافته و اولین تغذیه خود را آغاز می کند.

تماس پوستی ساعت اول تولد مادر و نوزاد و شیردهی ساعت اول باید در تمامی زایمانهای طبیعی و سزارین که نوزاد نیاز به اقدامات احیا ندارد انجام شود. نوزادانی که در تماس پوستی مادرشان در ساعت اول تولد قرار می گیرند ، درجه حرارت بدن خود را بخوبی حفظ می کنند و به اصطلاح سردشان نمی شود. از طرفی ارتباط خیلی خوبی بین مادر و نوزاد ایجاد می شود. مادر به نیازهای نوزاد پاسخ می دهد و نوزاد شروع به مکیدن پستان می کند. موفقیت شیردهی دراین نوزادان بیشتر می گردد.

با تماس پوستی مادر و نوزاد، نوزاد احساس امنیت بیشتری می کند و کمتر گریه خواهد کرد. این احساس امنیت بر سلامت جسم و روح مادر و نوزاد بسیار موثر است. پس از تولد، نوزاد شروع به ایجاد رابطه با محیط اطراف می نماید. در مواقع خستگی، گرسنگی یا کثیف بودن پوشک علائمی از خود نشان می دهد تا مادر را به حل مشکل وادار نماید. به تدریج این ارتباط بیشتر می شود و نوزاد از برآورده شدن احتیاجات خود توسط پدر و مادر احساس لذت می کند. بعد از گذشت یکماه یا بیشتر، نوزاد شروع به لبخند زدن می کند تا ارتباط بیشتری با والدین برقرار کند.

پس از اینکه نوزاد بدنیا آمد تماس پوستی مادر و نوزاد باید بمدت یکساعت برقرار باشد و اولین شیردهی انجام شود. نوزاد و مادر نباید از هم جدا شوند مگر اینکه نوزاد نیاز به احیا داشته باشد. پس از انتقال نوزاد و مادر به بخش، هر دو در یک اتاق و در کنار هم هستند. شیردهی باید بصورت مکرر و بر حسب تقاضای نوزاد باشد . معمولا در بیمارستانها پرسنلی برای آموزش شیردهی به شما مراجعه می کنند و علاوه بر آموزش ، در امر شیردهی به مادر کمک می کنند.

استحمام نوزاد:

استحمام نوزاد در روز اول تولد نباید انجام شود. زیرا:

۱)نوزاد با بو کردن مشت خود که بوی مایع آمنیوتیک می دهد دنبال پستان مادر می گردد. حمام کردن نوزاد در شیردهی اختلال ایجاد می کند. زیرا مشت نوزاد بوی مایع آمنیوتیک مادر را می دهد.

۲)نوزاد چون ۹ ماه در محیط پر از آب بوده، سریعا سردش می شود. در نتیجه دمای بدن نوزاد کاهش می یابد. اما اگر نوزاد بسیار کثیف یا آلوده به ترشحات خونی مادر باشد یا در داخل رحم مدفوع کرده باشد ۶ ساعت بعد از تولد می توان نوزاد را استحمام کرد.

چقدر به نوزاد لباس بپوشانیم و درجه حرارت اتاق چند درجه باید باشد؟

درجه حرارت اتاق باید ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد. محیط گرم باعث تعریق، بیحالی و خوب شیر نخوردن، خواب آلودگی بیش از حد و از دست دادن وزن نوزاد می شود. نوزاد نباید در کنار بخاری نگه داشته شود. معمولا دو دست لباس برای نوزاد کافیست. لازم نیست نوزاد قنداق شود بلکه باید دستها و پاهای نوزاد آزادی عمل داشته باشند. نوزاد نباید در روی تشک خیلی نرم خوابانده شود زیرا احتمال مرگ ناگهانی شیرخوار را بالا می برد. معمولا یک پتوی نازک دم دستی و یک پتوی ظریف دیگر برای نوزاد کافیست. پتوی سنگین موجب اختلال در تنفس نوزاد می شود. پتو نباید پرز دار باشد تا از ایجاد حساسیت احتمالی پیشگیری شود.

چه وقت برای ویزیت باید نزد پزشک بروم؟

همه نوزادان متولد شده در بیمارستان یکبار توسط پزشک معاینه می شوند . اما در ۳ تا ۵ روزگی، ۱۵ روزگی و پایان یکماهگی نوزاد باید توسط
پزشک ویزیت شود. اگر به پزشک دسترسی ندارید می توانید به مراکز بهداشتی درمانی یا خانه های بهداشت مراجعه کنید.

چه غربالگری هایی برای نوزاد لازم است؟

همه نوزادان در ۳تا۵ روزگی باید مورد غربالگری از طریق نمونه پاشنه پا برای کم کاری تیروئید مادرزادی و فنیل کتونوری قرار بگیرند. این غربالگری ها فقط در مراکز بهداشتی منتخب انجام می گیرد.

برخی نوزادان نیاز به تکرار دارند مانند نوزادانی که نمونه تست آنها مشکوک بوده یا اینکه در بدو تولد در بیمارستان بستری بوده اند. در صورت عدم تشخیص کم کاری تیروئید، متاسفانه نوزاد دجار عقب ماندگی ذهنی خواهد شد. در صورت نیاز به درمان، باید تحت نظر پزشک دارو شروع شود. بطور کلی عدد TSH باید کمتر از ۵ باشد. اگر عدد بالای ۲۰ باشد درمان فوری نیاز است. اما اگر عدد بین ۵ تا ۱۰ باشد نمونه مجددا دو هفته بعد باید تکرار گردد یا بصورت وریدی نمونه گیری انجام شود.

چه واکسن هایی برای نوزاد باید تزریق شود؟

در بدو تولد ۳ واکسن به نوزاد در موقع ترخیص تزریق می شود.

– هپاتیت ب
– ب ث ژ
– قطره فلج اطفال خوراکی
– درصورت اعزام یا انتقال نوزاد واکسیناسیون حین ترخیص انجام می شود . در صورت نیاز به بستری طولانی واکسن هپاتیت ب در روز اول تزریق و بقیه واکسنها موقع ترخیص تجویز می گردد.

تست شنوایی چگونه و کجا انجام می شود؟

غربالگری شنوایی از همه نوزادان باید انجام شود. برخی بیمارستانها در موقع ترخیص نوزاد، غربالگری را انجام می دهند اما برخی دیگر به والدین آدرس مرکز سنجش شنوایی را می دهند. این غربالگری بهتر است حداکثر تا ۱۵ روزگی انجام شود. درصورت عدم پاسخ، تست مجددا در ۱ و ۳ و ۶ ماهگی تکرار می شود. نوزادانی که سابقه بستری دارند باید چندین بار تست شنوایی را انجام دهند.

تست شنوایی مرسوم تست OAE است . اما در موارد ناهنجاری های متعدد ، ناهنجاری های فک و صورت، سابقه ناشنوایی در والدین یا بستگان نزدیک و یا سابقه بستری طولانی و دریافت داروهای آسیب زننده به شنوایی ، تست ABR انجام می گردد. این تست ، بسیار حساستر است و تمام مواردیکه این تست منفی باشد باید به یک متخصص گوش جهت انجام تست های تکمیلی ارجاع شوند.

از کجا بفهمم نوزاد زردی دارد؟

معمولا ۶۰ درصد نوزادان دچار زردی می شوند. اما اغلب موارد خفیف است و درمان خاصی نیاز ندارد. زردی روز اول و دوم تولد مهم و حیاتی است و باید نوزاد بستری و بررسی شود. اگر نوزاد کم شیر بخورد دچار زردی می شود.

برای مطالعه بیشتر مطلب زردی نوزادی را در همین سایت مطالعه بفرمائید.

از کجا بفهمم شیرم کافیست؟

معمولا حجم شیر در روزهای اول بعد از زایمان کم است. اما بتدریج افزایش می یابد. شیری که روزهای اول از پستان مادر خارج می شود ، آغوز یا کاله نام دارد. ممکن است زرد رنگ باشد که بخاطر وجود ویتامین A فراوان در آن است. آغوز باعث زردی نمی شود . بلکه بخاطر کم شیر خوردن ممکن است نوزاد در روزهای اول دچار زردی شود.

اگر حجم شیر واقعا کم باشد برای پیشگیری از کم شدن وزن نوزاد باید شیرمادر اهدایی از بانک شیرمادر و یا شیر مصنوعی بطور موقت استفاده کرد. برای دادن شیر به نوزاد، به هیچ وجه از شیشه شیر استفاده نکنید. قطره چکان وسیله مناسبی برای خورانش شیر اضافی به نوزاد است.

نوزاد در روزهای اول به خصوص ۳ روز اول مقداری از وزن خود را از دست می دهد. این مقدار تا ۷ درصد وزن بدن نوزاد طبیعی است. اما بیشتر از آن باید مداخله انجام شود. بعد از ۳ روزگی، نوزاد مجددا شروع به افزایش وزن می کند و تا ۷ یا ۱۰ روزگی به وزن تولد می رسد. بعد از آن هفته ای ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم اضافه می کند. اگر وزن نوزاد در بدو تولد ۳ کیلوگرم باشد انتظار می رود در ماه اول تقریبا یک کیلوگرم و در ماه دوم ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم افزایش داشته باشد و در دو ماهگی به وزن ۵ کیلوگرم برسد.

معیار دیگر کافی بودن شیر، دفعات ادرار و مدفوع نوزاد است. حتما به محل خروج مدفوع دقت کنید. برخی از نوزادان مقعد سوراخ نشده دارند و از طریق فیستول ، مدفوع دفع می کنند.در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمائید. اگر ادرار نوزاد به رنگ خون یا نارنجی پررنگ باشد یعنی نوزاد بسیار کم آب شده است. در این صورت یا به حد کافی شیر نخورده و یا نوزاد زیاد پوشانیده شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *