نوزادیک هفته ای

نوزاد یک هفته‌ای

نوزاد یک هفته‌ای در اغلب اوقات روز خواب آلود است. هر ۲ تا ۳ ساعت بیدار شده و بعد از دو ساعت خمیازه کشیده و با خوردن شیر مادر به خواب می‌رود. مقدار خواب طبیعی نوزاد در هفتۀ اول بسیار متفاوت است. اینکه بگوییم چقدر خواب برای نوزاد یک هفته ای طبیعی است یک مقدار سخت است. اما یک نوزاد تقریبا ۱۶ تا ۲۰ ساعت در روز را ممکن است بخوابد. نوزاد یک هفته‌ای هنوز تفاوت بین شب و روز را نمیداند بنابراین ممکن است که روزها خواب و ساعت‌های بیشتری در شب بیدار باشد.

اگر نوزادی از شیردهی راضی و کاملاً سیر باشد بی‌قراری در وی کمتر است. اما نوزادی که گرسنه است و شیر کمی دریافت می‌کند بی‌قرار است و مدام در حال شیر خوردن. البته شیر خوردن مداوم در روزهای اول باعث تنظیم شیر مادر به حجم دلخواه نوزاد شده و باعث افزایش شیر مادر می‌شود . اما اگر نوزادی بی‌قرار بود باید از نظر حجم شیر مادر بررسی شود. اگر نوزاد زیر سینه مادر دچار خواب آلودگی شود باید او را بیدار کرده و به شیردهی ادامه داد.

خواب نوزاد
سیکل خواب نوزاد

برای تنظیم سیکل خواب و بیداری نوزاد سعی کنید از نور روز در منزل استفاده کنید و خانه را فعال نگه دارید تا نوزاد با سر و صدای خانه بفهمد که روز است و باید بیدار باشد. برعکس شب‌ها خانه را کاملا تاریک و آرام نگه دارید تا نوزاد بفهمد که شب است و همه باید بخوابند. همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید خواباندن به شکم یا پهلو توصیه نمی‌شود. اگرچه خوابیدن به پهلو ریفلاکس را در بزرگسالان کاهش می‌دهد اما خوابیدن به پهلو در شیرخواران رفلاکس را افزایش میدهد و توصیه نمی‌شود. همچنین برای پیشگیری از مرگ ناگهانی شیرخوار تنها روش مطمئن خواب برای نوزاد و شیرخوار خوابیده به پشت است.

نوزاد باید در یک سطح صاف بخوابد و زیر نوزاد نباید زیادی نرم باشد. روی نوزاد را با یک پتوی نازک بپوشانید. دمای اتاق ۲۴ درجه مناسب است. گرم نگه داشتن زیاد نوزاد باعث از دست دادن آب بدن نوزاد شده و نوزاد بی‌حال می‌شود. از کشیدن سیگار در منزل باید خودداری کرد زیرا باعث افزایش دیسک مرگ ناگهانی شیرخوار می‌شود.

زردی نوزاد:

ممکن است زردی در یک نوزاد یک هفته‌ای هنوز باقی باشد. اگر نوزاد شما کاملا زرد است حتماً باید به پزشک مراجعه کنید علت زردی مشخص و درمان کامل انجام شود. به خاطر داشته باشید که درمان های خانگی مثل دادن آب انار، ترنجبین و غیره اصلاً موثر نیستند. دادن قطره بیلی ناستر تاثیری در درمان زردی ندارد.
داروهایی مثل قرص فنوباربیتال و کلوفیبرات جایی در درمان زردی نوزاد ندارند و تنها راه درمان زردی نوزاد فتوتراپی با لامپ های مهتابی خاص می‌باشد. لامپ‌های مهتابی در بیمارستانها و تجهیزات پزشکی موجود می‌باشند. عدم مراجعه به پزشک و عدم درمان زردی نوزاد ممکن است خطر آفرین بوده، ضایعات جبران‌ناپذیری بر مغز نوزاد و شنوایی نوزاد داشته باشد.

زردی نوزاد
زردی نوزاد و درمان آن

وزن گیری نوزاد یک هفته ای:

نوزاد یک هفته ای تقریباً به وزن تولد برگشته است و بعد از این شروع به افزایش وزن می‌کند. نوزاد سالم روزانه ۲۵ تا ۴۰ گرم وزن اضافه میکند. تا کم‌کم در یک ماهگی یک کیلو گرم افزایش وزن نسبت به وزن تولد داشته باشد.

وزن‌گیری نوزاد
وزن‌گیری نوزاد در هفتۀ اول

دفعات ادرار و مدفوع:

تعداد دفعات ادرار نوزاد یک هفته‌ای حداقل شش کهنه خیس در روز است. تعداد دفعات مدفوع نیز در نوزادان روز به روز و نوزاد به نوزاد متفاوت است می‌تواند از یک‌بار در روز تا ۸ تا ۱۰ بار در روز هم باشد رنگ مدفوع نوزاد شل، زرد و دانه‌دانه است. مدفوع سفت ممکن است نشان‌دهندۀ کم شیر خوردن نوزاد باشد. اگر نوزادی هر روز دفع نداشت حتماً باید به پزشک اطلاع داد.

مطلب قبلی ما را که درمورد هفتۀ اول تولد نوزاد است رو بخونید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *