غذای کودک 6 ماهه

تغذیه کودک در ۶ تا ۸ ماهگی

در پایان ۶ ماهگی تغذیه کمکی کودک خود را شروع کنید.

هر چقدر شیرخوار میخواهد حداقل ۸ بار در ۲۴ ساعت با شیر مادر تغذیه شود. برای شروع با ۱ وعده غذا شروع کرده و به ۳ وعده در روز برسانید. برای تهیه اولین غذا برای شیرخوار از آرد برنج به شکل فرنی استفاده کنید. غذای تکمیلی را می توان با ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری از فرنی یا حریرۀ بادام ۲ تا ۳ بار در روز شروع کرده و این میزان را به تدریج افزایش داد. اما اگر کودک شما دوست دارد بیشتر بخورد، دریغ نکنید. در ضمن میتوان از انواع فرنی ها و حریره های محلی غلیظ نیز در تغذیۀ شیرخوار استفاده کرد. روزی ۳ تا ۴ وعده به کودک غذا بدهید.

نحوۀ تهیۀ فرنی:

یک قاشق آرد برنج، نصف قاشق شکر و یک استکان شیر پاستوریزۀ جوشیده شده را با هم مخلوط کنید. بعد از جوشیدن، شعلۀ گاز را کم کنید تا آرام تا ۱۵ دقیقه کاملا بپزد و به قوام ماست شل برسد.

نحوۀ تهیۀ حریرۀ بادام:

یک قاشق آرد برنج، نصف قاق شکر، نصف قاشق پودر بادام و یک استکان شیر پاستوریزه جوشیده شده را با هم مخلوط کنید. بعد از جوشیدن، شعلۀ گاز را کم کنید تا آرام تا ۱۵ دقیقه کاملاً بپزد و به قوام ماست شل برسد. برای تهیۀ پودر بادام، چند عدد بادام را چند ساعت خیس کنید. سپس پوست آن را جدا کرده و مجددا خشک کنید. سپس آن را پودر نمائید. پس از معرفی غلات، میتوان پوره یا شکل نرم شدۀ انواع گوشت ها، سبزی ها و میوه ها ی متنوع را به شیرخوار داد. از پوره، له شده یا شکلِ نیمه جامد شدۀ انواع مواد غذایی محلی غذای خانواده استفاده شود. شامل:

  • انواع گوشتهای (قرمز، مرغ، ماهی و پرندگان) خوب پخته شده و ریز ریز شده.
  • تخم مرغ (شامل سفیده و زرده).
  • سبزی های برگ سبز تیره و زرد و نارنجی و میوه های زرد، و نارنجی و رسیده مانند جعفری، گشنیز، هویج، گوجه فرنگی، انبه، مرکبات، کدو حلوایی.
  • حبوبات مانند عدس و ماش (خیساندن حبوبات قبل مصرف) در سوپ و آش استفاده کنید.
  • ماست پاستوریزه و پنیر کم نمک پاستوریزه در برنامۀ غذایی کودک اضافه شود.
    یک تا دو میان وعدۀ غذایی مانند پورۀ سبزی ها (هویج یا سیب زمینی)، پورۀ میوه ها (موز) بین وعده های اصلی در روز بر حسب اشتهای شیرخوار به او داده شود.

    غذای کودک 6 ماهه
    غذای کمکی کودک ۶ تا ۸ ماهه

    تنوع و استفاده ار پنج گروه اصلی غذایی در برنامه غذایی شیرخوار در نظر گرفته شود. میزان غذای شیرخوار را تا نصف لیوان (هر لیوان ۲۵۰ سی سی) در هر وعدۀ غذایی می توان به طور تدریجی افزایش داد. یک قاشق غذاخوری سرصاف انواع برنج پخته ۱۵ گرم و یک قاشق غذاخوری سر پر انواع برنج پخته ۲۰گرم است، یک لیوان معادل ۱۶ قاشق غذاخوری سر صاف انواع برنج پخته و یا ۱۲ قاشق غذاخوری سرپر انواع برنج پخته است.

  • اگر شیرخواربه ماده غذایی خاصی آلرژی دارد، باید از برنامۀ غذایی او حذف و جایگزین مناسب قرار گیرد.
  • اگر کودک شیر مادر نمی خورد روزانه ۱ تا ۲وعدۀ غذایی اضافه به او داده شود.

 

در صورتیکه کودک با شروع غذای کمکی دچار یبوست شود، با دادن سوپ و اضافه کردن چند عدد آلوچه به سوپ کودک و قطع موز، یبوست بهتر میشود.

سوپ جزء غذاهای اصلی این سن است. زیرا غذای کامل و مقوی است. بعد از چند روز از شروع فرنی و حریرۀ بادام، سعی کنید در وعدۀ ناهار و شام از سوپ استفاده کنید. سوپ باید با طعم های متنوع پخته شود تا برای کودک تکراری نگردد.

طرز تهیه سوپ:

مواد لازم:

یک تکه مرغ (ران بهتر است)، برنج، یک تکه کوچک هویج و سیب زمینی، روغن یک قاشق غذاخوری و مقدار کمی گشنیز و جعفری. بعد از پختن نسبی مرغ و برنج، مواد دیگر را اضافه کنید. از شروع ۷ ماهگی میتوانید به سوپ کودک عدس و ماش و جو به جای برنج اضافه کنید. طعم سوپ را هر بار با مواد مختلف مانند نوع گوشت (مرغ، ماهی، گوشت گاو یا گوسفند، چرخکرده) نوع روغن (روغن کنجد، زیتون، گیاهی و حیوانی و کره)، رشته فرنگی، آلوچه، ابلیموی تازه و… عوض کنید.

تخم مرغ:

۲ تا ۳ هفته بعد از شروع غذای کمکی، تخم مرغ را به غذای کودک اضافه کنید. تخم مرغ غذای بسیار کاملی است و رشد و تکامل کودک را بهبود می‌بخشد. از تخم پرندگان دیگر مانند بلدرچین هم می توانید استفاده کنید. اما اگر تخم کوچک باشد باید چند عدد استفاده کنید. اول از زردۀ تخم مرغ شروع کنید. بعد از یک هفته از شروع زرده، سفیدۀ تخم مرغ که سرشار از پروتئین است را به کودک بدهید. نیاز روزانه، نصف زرده تخم مرغ است اما یک سفیدۀ کامل می تواند بخورد.

طرز استفاده از تخم مرغ در غذای کودک:

  • تخم مرغ آب پز مخلوط با کره یا روغن و کمی شیر.
  • تخم مرغ آب پز مخلوط با سیب زمینی آب پز همزاه با کره و شیر.
  • تخم مرغ نیمرو.
  • تخم مرغ نیمرو مخلوط با سیب زمینی آب پز.
  • کوکو سیب زمینی.
  • کتلت.
  • رنده کردن زردۀ تخم مرغ در سوپ کودک.
  • املت بالای ۹ ماهگی اگر کودک به گوجه فرنگی حساسیت نداشته باشد.

4 دیدگاه دربارهٔ «تغذیه کودک در ۶ تا ۸ ماهگی»

  1. بازتاب: تغذیه کودک 9 تا 11ماهه | میزان غذای مصرفی و مورد نیاز کودک | تغذیۀ کودک در 9 ماهگی

  2. بازتاب: تغذیه کودک 1 تا 2 ساله | نوشیدنیها و ویتامینهای مورد نیاز | غذاهای مضر

  3. سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    پسرم ۴ ماه و ۱۲ روزشه رفلاکس شدید معده داره همراه با کولیک به محصولات گاوی نیز آلرژی داره و اگه‌ من بخورم چون با شیر مادر تغذیه میشه به شدت اگزما میشه
    الان چند روزی هست فرنی باآرد برنج و آب و کمی شیر خودم و شروع کردم بهش میدم هنگام ناهار و شام خودمون ولی میل نشون نمیده میخوره اما به زور
    وزنشم خیلی کمه وزن نمیگیره ۶ کیلو هست
    در ۵۰ روزگیش شیر پرید تو گلوش و ۴ روز بیمارستان بستری بود با شما هم صحبت کرده بودم
    الان با توجه به شرایطش و اینکه وزن نمیگیره باید چیکار کنم ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. دکتر ناهید جعفری

      سلام آرزو جان، فرزند شما به خاطر داشتن ریفلاکس کم اشتها شده، با درمان ریفلاکس، قاعدتاً اشتهاش بهتر میشه و وزن‌گیریش هم بهتر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *