مراقبت از بند ناف نوزاد (کودک)

بند ناف کودک، محلی است که عروق خونی نوزاد با مادر در ارتباط بوده و شامل سه رگ (دو شریان و یک ورید) است. بلافاصله بعد از تولد بند ناف نوزاد توسط گیره‌های مخصوص بسته می شود تا ارتباط بین مادر و نوزاد از طریق خون قطع گردد. در صورت باز بودن گیره ها در ساعات اول تولد ممکن است خونریزی شدیدی از محل بند ناف اتفاق بیفتد. بند ناف در عرض چند ساعت اول بعد از تولد خشک میشود و در طی ۲ هفته اول بعد از تولد بطور کامل می‌افتد.

برای نگهداری از ناف، باید آن را تمیز نگهداشت. نباید بند ناف داخل پوشک قرار گیرد تا به مدفوع و ادرار نوزاد آغشته نگردد. همچنین استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند بتادین و الکل لازم نیست.

استحمام نوزاد هفته ای دو بار بهتر است انجام شود و در صورت استحمام ناف راحت تر می افتد. باور غلطی وجود دارد که اگر ناف نیفتاده نباید نوزاد استحمام شود، در حالی‌که استحمام افتادن بند ناف نوزاد را تسریع می کند و از سوی دیگر به علت کاهش بار میکروبی محل، باعث افتادن سریعتر بند ناف می گردد.

بند ناف در نوزادان نارس و یا بیمار و بستری در بیمارستان دیرتر می افتد حتی ممکن است تا یکماه طول بکشد. پس از افتادن ناف، ابتدا ترشحات خونی در حد چند قطره  و سپس  ترشحات زرد یا سبز رنگی از ناف خارج می شود و به لباس نوزاد می چسبد. در صورت خونریزی زیاد از ناف باید به پزشک مراجعه کنید. مالیدن هر گونه ماده‌ای به ناف نوزاد برای افتادن به هیچ وجه توصیه نمی شود و خطر عفونت شدید و حتی مرگ دارد.

علایم عفونت ناف شامل قرمزی اطراف ناف، ترشحات زیاد و یا بدبو از ناف، درد محل قرمزی ناف و بیحالی یا خوب شیر نخوردن نوزاد می باشد. در این موارد  سریعاً باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیرون زدگی ناف:

بیرون زدگی ناف، به علت فشار بالای شکم نوزاد به خصوص پس از زور زدنهای مکرر در نوزادانی که نفخ شکمی یا کولیک دارند دیده می شود و فتق نافی گفته می شود که معمولا به خاطر فشار بالای شکم است.

بند ناف کودک:

در زمانهای قدیم، با بستن سکه به ناف بیرون زده سعی می کردند که روده وارد شده در ساک فتق به داخل شکم برگردد اما این کار می تواند بسیار خطرناک باشد و به هیچ وجه توصیه نمی شود. با بهبودی کولیک و نفخ شکم نوزاد در ۴ ماهگی، بیرون زدگی ناف (فتق نافی) به تدریج بهبود خواهد یافت. برای بهبودی سریعتر سعی کنید شیرخوار را آرام‌تر نگه دارید تا کمتر گریه کند چون گریه باعث تشدید بیرون زدگی ناف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *