غذای مقوی کودک

چند روش ساده برای مقوی و مغذی کردن غذای کودک

روشهای مغذی کردن غذای کودک:

مغذی کردن غذا یعنی اضافه کردن برخی مواد غذایی با هدف افزایش مقدار پروتئین، ویتامین ها و املاح غذا. از آنجایی که این کار می‌تواند باعث افزایش حجم غذای کودک شود، لازم است حتما مغذی کردن به همراه مقوی‌سازی غذای کودک انجام گیرد. روش‌های زیر برای مغذی‌سازی غذای کودک توصیه می‌شود:

– پس از معرفی تمام گروه‌های غذایی می‌توان، پودر جوانۀ غلات و حبوبات به برخی غذاها (به ویژه سوپ، فرنی و کته) اضافه نمود.
– کمی گوشت یا مرغ و یا آب پای مرغ یا آب قلم به غذای کودک اضافه شود.
– از انواع حبوبات مانند عدس و ماش کاملاً پخته می‌توان در غذای شیرخوار گنجاند.

– تخم مرغ آب پز را می‌توان داخل سوپ و یا ماکارونی پس از طبخ رنده کرد.
– میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله مواد غنی از ویتامین و املاح به شمار می‌روند، بنابراین می‌توان انواع سبزی‌های زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی و هویج و انواع سبزی‌های برگ سبز مانند جعفری و شوید به غذای شیرخوار اضافه کرد.
– سوپ از جمله غذاهای بسیار مغذی است که البته اگر رقیق تهیه شود مقدار انرژی آن ناکافی خواهد بود. بنابراین از مادر بخواهید که از دادن سوپ رقیق به کودک خودداری و سعی کند با استفاده از روش‎های مختلف مانند اضافه کردن کره، روغن یا برنج آن را مقوی کند.

سبزیجات منابع مهم غذای مقوی
سبزیجات منابع مهم غذایی

روش‌های مقوی کردن غذا

مقوی کردن غذا یعنی اضافه کردن برخی مواد غذایی با هدف افزایش مقدار انرژی غذا. روش‌های زیر برای مقوی‌سازی غذای کودک توصیه می‌شود:

– غذاها با آب کم پخته شوند. بعد از پخت تکه های جامد غذا مانند گوشت، حبوبات، سیب‌زمینی و سبزی‌ها، آنها را از آب سوپ جدا کرده و له کرده، سپس کم‌کم آب سوپ را به آن اضافه کرده تا یک پورۀ غلیظ درست شود.
– به غذای کودکان مقدار کمی (به اندازه یک قاشق مرباخوری) کره، روغن زیتون یا روغن مایع اضافه شود. این کار بدون آنکه حجم غذای کودک را افزایش دهد مقدار کالری آن را افزایش می‌دهد، ضمن آنکه بلع غذا برای کودک آسان‌تر می‌شود. در ضمن باید توجه داشت اگر مقدار زیادی روغن به غذا اضافه شود ممکن است کودک زودتر احساس سیری کند و نتواند همۀ غذایش را بخورد. اگر کودک رشد مناسبی دارد، اضافه کردن روغن بیشتر در غذای کودک ضرورت ندارد زیرا باعث افزایش وزن کودک می‌شود.

– بر روی نان یا بیسکویت کودک که معمولا به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود کمی کره یا روغن مایع مالیده شود.
– میزان شکر موجود در غذای کودک در محدودۀ دستور تهیه غذا باشد. غذاهای شیرین ضمن تغییر ذائقۀ کودک می‌تواند جایگزین غذاهای اصلی و حتی شیرمادر شده و به دلیل فقدان ریزمغذی‌ها موجب ابتلا کودک به سوءتغذیه گردد.
– انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته دارای انرژی و نیز پروتئین و ریزمغذی‌ها به میزان نسبتا خوبی هستند.

  1. بازتاب: عادتهای بد غذایی در کودکان و تاثیرات آن روی جسم و بهداشت | غذاها و خوراکیهای مضر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *