علائم و درمان آلرژی شیر گاو

علائم و درمان آلرژی به شیر گاو

آلرژی به پروتئین شیر گاو، بیماری بسیار شایعی است که معمولا در ماه دوم یا سوم تولد تظاهر می‌کند. شیر گاو چند نوع پروتئین دارد اما وی و کازئین از همه بیشتر است. وقتی مادر لبنیات استفاده می‌کند، مقداری از این پروتئین‌ها از شیر مادر رد شده به دستگاه گوارش شیرخوار وارد شده و مشکل ایجاد می‌کند. شیرخوارانی که شیرخشک استفاده می‌کنند، چون شیرخشک بر پایۀ شیر گاو است، با خوردن شیر خشک علائم نشان می‌دهند.

علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو:

• دیدن رگه‌های خون در مدفوع
  • اسهال و یا اسهال با رگه‌های خونی
  • استفراغ مکرر
  • کولیک شدید و درد شکم و بی‌قراری
  • ریفلاکس مقاوم به درمان
  • سرفه، خس‌خس سینه، گرفتگی بینی
  • در موارد شدید: آنافیلاکسی و شوک
  • علائم پوستی: اگزما، کهیر، خشکی پوست و خارش پوست
علائم آلرژی به شیر گاو
علائم آلرژی به شیر گاو و درمان آن

سن بروز آلرژی به شیر گاو:

اغلب موارد در سن زیر یکسال و بیشتر در ماه اول و دوم زندگی خود را نشان می‌دهد. در کودکانی که سابقۀ آلرژی در خانواده دارند یا خواهر و برادری که آلرژی به شیر گاو دارند بیشتر است. در اغلب موارد تا سن ۸ ماهگی و در برخی موارد تا حدود سن ۳ تا ۵ سالگی برطرف می‌شود.

درمان آلرژی به شیر گاو:

اگر شیرخوار، شیر مادر می‌خورد، لبنیات باید به صورت کامل از رژیم غذایی مادر حذف شود. لبنیات شامل: شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر و… حتی غذاها و تنقلاتی که حاوی لبنیات است مانند  کیک و بیسکوییت نیز نباید استفاده شود.

در شیرخوارِ علامت‌دار حذف لبنیات بمدت ۱۰ روز تا دو هفته باعث بهبودی شیرخوار می‌شود. پس از بهبودی مادر کمی شیر مصرف نماید، اگر با مصرف شیر مجددا علائم شروع شود تقریبا تشخیص آلرژی به شیر گاو قطعی است.

در شیرخواران شیرخشک خوار، باید از شیر خشک مخصوص که پروتئین‌های آن هیدرولیز شده استفاده شود. شیرخشک‌های مخصوص مانند آپتامیل پپتی، آپتامیل پپتی جونیور و نئوکیت. درصورتی که شیرخوار شیر خشک کمکی استفاده می‌کند، بهترین راه حذف شیر خشک و استفاده از شیر مادر است. زیرا شیرخشک‌های مخصوص بسیار بدطعم هستند.