تست ASQ کودکان

اختلالات تکاملی در سنین مختلف کودک (آپدیت جدید)

همه نوزادان که متولد میشوند باید در سنین مختلف تا ۶ سالگی تحت نظر پزشک از نظر اختلالات تکاملی بررسی شوند.

تکامل چیست؟

اینکه یک نوزاد در دو ماهگی چه کارهایی را میتواند انجام دهد یا اینکه کی باید گردن بگیرد یا اینکه یک کودک در چند ماهگی باید بتواند روی پاهای خود بایستد یا راه برود اینکه کودک در یک سالگی باید چه کلماتی را بگوید یا اینکه تا دو سالگی آیا جمله‌سازی باید انجام دهد یا نه. اینها همه در حیطۀ تکامل نوزادان و کودکان است.

شناسایی اختلالات تکاملی به ما این امکان را میدهد تا با مداخلۀ کافی و به موقع باعث تکامل کافی شیرخوارمان شویم. در صورت عدم شناسایی مشکلات تکاملی و عدم مداخلۀ به موقع، کودک ممکن است دچار عوارض عصبی تکاملی و مشکلات دیگر شود. بنابراین برای شناسایی به‌موقع، از تستهای تکاملی برای ارزیابی کودک استفاده میشود.

یکی از تست های تکاملی که توسط والدین میتواند انجام شود تست ASQ است. این تست از دو ماهگی تا ۶۰ ماهگی را در بر میگیرد. کودک توسط والدین ارزیابی شده و فرم پر شدۀ آن توسط پزشک ارزیابی و در صورت نیاز مداخلۀ لازم انجام می‌گیرد.

اختلالات تکاملی
اختلالات تکاملی کودکان

اصلاح سن نوزاد نارس برای تست

به یاد داشته باشیم که نوزادان نارس که کمتر از ۳۷ هفته حاملگی به دنیا آمدند باید سنشان بعد از تولد اصلاح شود. به طور مثال نوزادی که ۲۸ هفته به دنیا آمده، در واقع وقتی از ۴۰ هفته اصلاح میکنیم، ۱۲ هفته زود به دنیا آمده است و ۱۲ هفته معادل سه ماه است. برای همین برای ارزیابی تکامل کودک یک ساله ای که ۲۸ هفته به دنیا آمده باید سن نه ماهگی را برای این کودک در نظر بگیریم نه دوازده ماه.

مثال دوم کودکی که الان شش ماهه است و در هفته ۳۲ بارداری به دنیا آمده است، در واقع این کودک هشت هفته زودتر به دنیا آمده است و هشت هفته معادل دو ماه است. سن اصلاح شده این کودک در واقع ۴ ماه است و ما باید پرسشنامه چهار ماهگی را پر کنیم.
با توجه به اهمیت موضوع همه مادران باید در سن ۲ و ۴ و ۶ و ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ و … باید این پرسشنامه‌ها را پر کرده و در اختیار پزشک قرار دهند تا تکامل کودک ارزیابی شود.

دانلود فرم تکامل نسخه ۳ (به روز شده)

یکجا از ۲ تا ۶۰ ماهگی

 

فرم ۴ ماهگی

فرم ۶ ماهگی

فرم ۸ ماهگی

فرم ۱۰ ماهگی

فرم ۱۲ ماهگی (یک سال)

فرم ۱۴ ماهگی

فرم ۱۶ ماهگی

فرم ۱۸ ماهگی

فرم ۲۰ ماهگی

فرم ۲۲ ماهگی

فرم ۲۴ ماهگی (دو سال)

فرم ۲۷ ماهگی 

فرم ۳۰ ماهگی

فرم ۳۳ ماهگی

فرم ۳۶ ماهگی (سه سال)

فرم ۴۲ ماهگی

فرم ۴۸ ماهگی (چهار سال)

فرم ۵۴ ماهگی

فرم ۶۰ ماهگی (پنج سال)

4 دیدگاه دربارهٔ «اختلالات تکاملی در سنین مختلف کودک (آپدیت جدید)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *